Skip to content
Menu
Wirtualna Szwecja
  • Przewodnik
    • Edukacja
    • Formularze
    • Instytucje
    • Komunikacja
    • Linki
    • Media
    • Organizacje
    • Podatki
    • Praca i pobyt
    • Prawo
    • Rodzina i dzieci
    • Służba zdrowia
    • Zakwaterowanie
    • Zasiłki i dotacje
    • Życie zawodowe / firma
  • Baza turystyczna
    • Szwecja – ogólne informacje
    • Atrakcje turystyczne
    • Baza firm
    • Gastronomia
    • Informator
    • Rekreacja i sport
    • Rozrywka
    • Transport
  • News
    • Biznes
    • Ciekawostki
    • Ekologia
    • Kultura i sztuka
    • Nauka i badania
    • Polityka
    • Praca
    • Prawo
    • Sport
    • Turystyka
    • Wydarzenia
    • Zdrowie
  • Kalendarium
    • Szwecja
    • Polska
    • Skandynawia
  • Ogłoszenia
  • Forum
Wirtualna Szwecja
Polacy-zmieniaja-opony

Polacy zmieniają opony

Opublikowano 7 października 20167 października 2016

Pora zmienić opony. Na co zwracać uwagę przy ich zakupie?

Robi się coraz chłodniej. Kiedy rano ruszamy do pracy temperatura wynosi mniej niż 7 st. C. To sygnał, że oponom letnim kończy się przyczepność, a zaczyna się przyczepność oponom zimowym. Zwłaszcza kiedy bardzo często droga jest mokra. To czas, w którym serwisy wulkanizacyjne mają coraz więcej pracy. Część kierowców posiada jeszcze egzemplarze z zeszłego roku, jednak duża część z nich kupi całkowicie nowy komplet opon. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, na co należy zwracać uwagę przy zakupie nowych opon.

Przede wszystkim kupowana opona musi być nieużywana. Nie oznacza to jednak, że powinna być wyprodukowana np. w ubiegłym miesiącu. Pamiętajmy, że kilkuletnia, ale nieużywana opona jest tak dobra, jak całkowicie nowa. Czynnikiem wpływającym na jej zmiany jest eksploatacja, a nie czas magazynowania – opona starzeje się dopiero podczas użytkowania. Jednak warunkiem zachowania wszystkich właściwości opony jest jej odpowiednie przechowywanie. Zmiany fizyko-chemiczne spowodowane są rozgrzewaniem w trakcie jazdy, napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami i innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania opon. Warto pamiętać, że opona rozgrzana do 60°C starzeje się 60 razy szybciej niż opona magazynowana nawet przy temp. 25°C.*

– Opona wyprodukowana kilka lat temu, ale nieużywana i odpowiednio przechowywana to w pełni wartościowy produkt. Przy zakupie nowych opon powinniśmy zwracać uwagę na wiele innych istotnych kwestii – zaznacza Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Nasze bezpieczeństwo zależy bezpośrednio od odpowiedniego doboru opon a nie od daty produkcji. Jak podkreślali eksperci Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oraz Instytutu Transportu Samochodowego na wspólnej konferencji prasowej dotyczącej wieku opon, która odbyła się w kwietniu br., nowa opona wyprodukowana w 2013 roku niczym nie ustępuje tej wyprodukowanej w 2015. Opona to bułka ze z góry określonym terminem przydatności.

Dlatego przy zakupie nowych opon trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na ich rozmiar wraz z indeksami nośności i prędkości czy homologacją europejską. Opony trzeba dopasować do swoich preferencji i sposobu jazdy, w czym pomogą m.in. dane na etykietach energetycznych. Zawsze jednak warto skonsultować się z pracownikami dobrych serwisów wulkanizacyjnych.

Rozmiar i indeksy

Rozmiar opon musi być dostosowany do wymogów producenta samochodu, który bierze pod uwagę wszystkie osiągi oraz parametry auta. Informacja ta znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu. Elementy składające się na rozmiar opony to jej szerokość (np. 195), wysokość profilu (np. 65), średnica osadzenia (np. R15) oraz indeksy nośności i prędkości (91T). Indeksy – nośności (np. 91) i prędkości (np. T) – muszą być dostosowane do danego samochodu, ponieważ mają bezpośredni wpływ na charakterystykę opony i jej zachowanie na drodze.

Opony ze zbyt małym indeksem nośności czy prędkości bezpośrednio stwarzają zagrożenie na drodze, gdyż nie są w stanie przenieść obciążeń i prędkości, jakie przewidział producent auta. Opony takie nieprawidłowo się odkształcają i zużywają, mają gorszą przyczepność na drodze oraz częściej ulegają uszkodzeniom.

Symbole

Symbol E.C.E., czyli homologacja europejska oznacza dopuszczenie opony do użytku na terenie UE. Składa się z oznaczenia E3, które wskazuje na kraj wydający homologację. Dalszy ciąg cyfr to numer homologacji (np. E3 0259091). Tylko opony dostosowane pod względem wymogów homologacyjnych do rynku UE są gwarancją bezpiecznej jazdy.

Numer DOT to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki i daty produkcji opony.

Dobierajmy opony do pory roku. Wiosną i latem jeździmy na oponach letnich, zaś jesienią i zimą na oponach z symbolem alpejskim (płatek śniegu na tle góry to jedyne oznaczenie opony zimowej). Symbol M+S oznacza tyko, że opona ma bieżnik śniegowy (poprawiona trakcja na śniegu), a nie mieszankę zimową.

Etykieta

Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta energetyczna, na której znajdują się informacje na temat trzech osiągów danej opony:

– efektywność paliwowa (symbole A,B,C,D,E,F,G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną),

– przyczepność na mokrej nawierzchni (symbole A,B,C,D,E,F,G, gdzie A oznacza najkrótszą drogę hamowania),

– zewnętrzny hałas toczenia (wartość w decybelach).

W przypadku efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni różnice pomiędzy poszczególnymi klasami danej kategorii są znaczące. Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m**. Przy efektywności paliwowej różnica między klasą A i G to nawet 7,5% w ilości zużytego paliwa.

Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwracajmy uwagę także na inne parametry opon – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz w przypadku opon zimowych również na właściwości jezdne w warunkach zimowych.

– Opony są trwałą i bardzo ważną częścią wyposażenia samochodu w zakresie bezpieczeństwa. Nie ma znaczenia, czy w momencie zakupu mają kilka dni czy kilka lat. Trzeba jednak o nie dbać, sprawdzać ciśnienie, bieżnik oraz przechowywać w odpowiednich warunkach, żeby dobrze spełniały swoją rolę – przypomina Piotr Sarnecki.

 

Źródło: materiały pochodzą ze strony infoWire.pl
Fot: infoWire.com

Powiązane wpisy:

Volvo-pokazalo-nowego-SUV-aVolvo pokazało nowego SUV-a Najlepszy-samochod-2014-roku-Volvo-XC90Najlepszy samochód 2014 roku – Volvo XC90 Torun-letni-przewodnikToruń – letni przewodnik W-Szwecji-ma-miejsce-nowa-fala-turystyki-inspirowanej-ksiazka-i-filmemW Szwecji ma miejsce nowa fala turystyki inspirowanej książką i filmem Polacy-okreslaja-siebie-jako-ekspertow-motoryzacyjnychPolacy określają siebie jako ekspertów motoryzacyjnych Wzrost-globalnej-sprzedazy-szwedzkich-samochodow-Volvo-trwaWzrost globalnej sprzedaży szwedzkich samochodów Volvo trwa Specjalna-klatka-do-przewozu-psow-w-samochodach-VolvoSpecjalna klatka do przewozu psów w samochodach Volvo Wieze-kontrolne-lotow-w-Ambasadzie-SzwecjiWieże kontrolne lotów w Ambasadzie Szwecji sztokholm-w-nocyAleksander Włodarski – Poloniki 2013 Wyklad-w-sztokholmskim-OPONie-Powstanie-StycznioweWykład w sztokholmskim OPONie – Powstanie Styczniowe Polferries-wprowadza-zmiany-w-rokladziePolferries wprowadza zmiany w rozkładzie Awaria-pasa-startowego-na-lotnisku-w-ModlinieAwaria pasa startowego na lotnisku w Modlinie Kurs-komputerowy-w-RonneKurs komputerowy w Ronne Transport-promowy-pojazdow-ciezarowychTransport promowy pojazdów ciężarowych Thule-rozszerza-game-bagaznikowThule rozszerza gamę bagażników Robert-Kepinski-prezesem-BTCRobert Kępiński prezesem BTC Stena-Recycling-Gospodarka-odpadowa-w-biurowcachStena Recycling: Gospodarka odpadowa w biurowcach Polskie-kempingi-najtansze-w-EuropiePolskie kempingi najtańsze w Europie Default ThumbnailŁańcuchy hotelowe Dbamy-o-estetyke-i-wygladDbamy o estetykę i wygląd Polacy-na-rowerachPolacy na rowerach European bathing water quality in 2013European bathing water quality in 2013 Kanapki-i-owoce-w-szkolnych-sklepachKanapki i owoce w szkolnych sklepach Utrata-danych-osobowych-w-podrozyUtrata danych osobowych w podróży Jadalnia-w-skandynawskim-styluJadalnia w skandynawskim stylu Co-ulatwi-nam-przedswiateczne-przygotowaniaCo ułatwi nam przedświąteczne przygotowania Co-ulatwi-nam-przedswiateczne-przygotowaniaCo ułatwi nam przedświąteczne przygotowania Niestety-nie-wszyscy-beda-mieli-okazje-wyjechac-na-zimowiskaNiestety nie wszyscy będą mieli okazję wyjechać na zimowiska Parki-technologiczne-w-PolsceParki technologiczne w Polsce Miedzynarodowy-ruch-turystyczny-w-2014-rokuMiędzynarodowy ruch turystyczny w 2014 roku bezpieczenstwo-na-drodze-zimaBezpieczeństwo na drodze zimą Polacy-uwazaja-ze-walentynki-to-zniwa-dla-handlowcowPolacy uważają, że walentynki to żniwa dla handlowców Szwedzkie przepisy celneSzwedzkie przepisy celne Stena-pRecycling-rozwaza-budowe-kolejnej-EkoStacjiStena Recycling rozważa budowę kolejnej EkoStacji Style-odzywiania-wsrod-PolekStyle odżywiania wśród Polek 1-3-polakow-dopuszcza-sie-zdrady1/3 polaków dopuszcza się zdrady Czy-Polacy-korzystaja-z-uslug-firm-sprzatajacychCzy Polacy korzystają z usług firm sprzątających Co-Polacy-kupuja-na-I-Komunie-swietaCo Polacy kupują na I Komunię Świętą Laur-Innowacyjnosci-2015-konkurs-im-Stanislawa-StaszicaLaur Innowacyjności 2015 – konkurs im. Stanisława Staszica Skandynawscy-wojownicy-mieszkali-w-poblizu-Ostrowa-LednickiegoSkandynawscy wojownicy mieszkali w pobliżu Ostrowa Lednickiego Default ThumbnailPolacy coraz częściej wyjeżdżają na wakacje Czy-Polakow-stac-na-inteligentny -domCzy Polaków stać na inteligentny dom Valuing-All-Languages-in-Europe-VALEURValuing All Languages in Europe – VALEUR Polacy-wsrod-najszybciej-starzejacych-sie-w-EuropiePolacy wśród najszybciej starzejących się w Europie Czy-Polacy-korzystaja-z-ubezpieczen-grupowychCzy Polacy korzystają z ubezpieczeń grupowych Unijne-pieniadze-pozwola-na-zbudowanie-powszechnego-dostepu-do-internetuUnijne pieniądze pozwolą na zbudowanie powszechnego dostępu do internetu Gotlandia-miejsce-do-badania-ptasich-zdradGotlandia – miejsce do badania ptasich zdrad Polacy-przy-grillu-badaniaPolacy przy grillu – badania Co-moga-zyskac-Polacy-korzystajacy-z-ubezpieczenia-grupowegoCo mogą zyskać Polacy korzystający z ubezpieczenia grupowego Czy-Polki-sa-przygotowane-na-wzrost-kosztów-zyciaCzy Polki są przygotowane na wzrost kosztów życia Dostep-do-Internetu-dla-wszystkich-PolakowDostęp do Internetu dla wszystkich Polaków Sage-dla-Edukacji-przywileje-dla-PolakowSage dla Edukacji – przywileje dla Polaków Minigranty-IKEA-Warszawa-projektMinigranty IKEA Warszawa – projekt Czy-Polacy-powinni-ubezpieczyc-sie-od-cyberatakowCzy Polacy powinni ubezpieczyć się od cyberataków Zdalny-systemu-pracy-w-EricssonZdalny systemu pracy w Ericsson Ambasador-Szwecji-zostal-odznaczony-Krzyzem-KomandorskimAmbasador Szwecji został odznaczony Krzyżem Komandorskim Czy-potrzebna-jest-polityka-integracyjna-w-PolsceCzy potrzebna jest polityka integracyjna w Polsce Wzmocnienie-morskiego-przejscia-granicznego-w-Porcie-GdyniaWzmocnienie morskiego przejścia granicznego w Porcie Gdynia Szwedzka-firma-iZettle-na-liscie-Swiatowego-Forum-EkonomicznegoSzwedzka firma iZettle na liście Światowego Forum Ekonomicznego Ericsson-uruchamia-program-5G-for-EuropeEricsson uruchamia program 5G for Europe Volvo-testuje-system-zapobiegajacy-kolizjom-z-kanguramiVolvo testuje system zapobiegający kolizjom z kangurami Bezpieczna-podroz-za-graniceBezpieczna podróż za granicę W-jaki-sposob-Szwedzi-chca-obejsc-koniecznosc-ladowania-bezprzewodowego-myszekW jaki sposób Szwedzi chcą obejść konieczność ładowania bezprzewodowego myszek Dni-wolne-od-pracy-w-SzwecjiDni wolne od pracy w Szwecji w 2016 roku Dziwaczne-miejsca-noclegoweDziwaczne miejsca noclegowe Turysta-a-podroznikTurysta a podróżnik Prawo-pobytowe-w-SzwecjiPrawo pobytowe w Szwecji podrozowanie-po-szwecjiPodróżowanie osoby niepełnoletniej po Szwecji dwor-krolewski-w-szwecjiDwór Królewski w Szwecji szwecja-na-targach-turystycznychSzwecja na Targach Turystycznych w Polsce Wjazd do Szwecji - ciekawsze informacjeWjazd do Szwecji Przepisy celne w SzwecjiPrzepisy celne w Szwecji

Wyszukaj:

Najnowsze:

  • Obostrzenia w Szwecji
  • Osoba niezaszczepiona w Szwecji
  • Kierowca w Szwecji
  • Przepisy celne w Szwecji
  • Wjazd do Szwecji
  • COVID w Szwecji
  • Opieka medyczna w Szwecji
  • Światowy Dzień Wolności Prasy
  • Pan Herman Lindqvist z wizytą w Visby
  • Wpływ magnetyzmu na żywe organizmy
  • Współpraca portu Ystad i polskich portów
  • Szwedzka gospodarka wśród najsilniejszych w Europie
  • Ludzie starsi w Szwecji
  • Międzynarodowy sukces Witolda Bańki
  • Czy Polacy przekonają się do ubezpieczeń na życie
  • Spotkanie Witolda Waszczykowskiego z Margot Wallström
  • Ambasador RP na Gotlandii
  • Polacy coraz częściej inwestują w mikroinstalacje fotowoltaiczne
  • Konsulat Honorowy w Szczecinie otwarty
  • Pelikan. Zabawa z ogniem – spektakl
  • Kobiety coraz częściej migrują
  • Zaginął Michał Sech
  • Składowanie materiałów radioaktywnych w Szwecji
  • Już co drugi dorosły Polak ma choć jeden kredyt
  • Przetarg na implanty stomatologiczne dla Folktandvården Skåne
  • Zaginął Andrzej Nowicki
  • Polacy, Niemcy i Szwedzi najchętniej wybierają pizzę
  • Być dziewczyną w Polsce
  • Z czym kojarzy się Szwecja
  • Prawo jazdy w Szwecji i egzamin na prawo jazdy

Pomagamy

1 % podatku

Kategorie:

  • Atrakcje turystyczne
  • Baza turystyczna
  • Biznes
  • Ciekawostki
  • Edukacja
  • Ekologia
  • Instytucje
  • Kalendarium
  • Komunikacja
  • Kultura i sztuka
  • Nauka i badania
  • News
  • Organizacje
  • Podatki
  • Polityka
  • Polska
  • Praca
  • Praca i pobyt
  • Prawo
  • Prawo
  • Przewodnik
  • Rodzina i dzieci
  • Sport
  • Szwecja
  • Szwecja – ogólne informacje
  • Służba zdrowia
  • Transport
  • Turystyka
  • Wydarzenia
  • Zdrowie

Galeria:

Szwedzkosc-Swedishness
Czyste-powietrze-w-Szwecji
Boatshow
para-prezydencka-w-krolestwie-szwecji
przetarg-na-rope-naftowa
szwecja-na-targach-turystycznych
rownouprawnienie-plci-w-szwecji-historia
szwedzcy-wynalazcy
najbardziej-oplacalne-instalacje-oze
Najczesciej-wybierane-kierunki-wspolpracy-zagranicznej
Rynek-budowlany-w-Szwecji
Rekonstrukcja-szwedzkiego-rzadu
Szwedzcy-fotograficy
bezpieczenstwo-na-drodze-zima
European bathing water quality in 2013
Witamy wszystkich! Portal powstał, by wspomóc oraz ułatwić poruszanie się w szwedzkich realiach. Gdy przybyliśmy do Szwecji napotkaliśmy wiele przeszkód i trudności związanych z życiem codziennym na obcym terenie. Postanowiliśmy stworzyć miejsce, w którym wszyscy mogą zapoznać się z egzystencją w kraju pełnym możliwości jakim jest Szwecja. Jest to miejsce, gdzie możecie podzielić się z innymi własnymi doświadczeniami, jak i informacjami, które będą pomocne dla mieszkańców Szwecji. Wiadomości te mogą być również pomocne dla osób mających zamiar odwiedzić jak i osiedlić się w Szwecji. Postaramy się informować na bieżąco o zmianach zachodzących w tym atrakcyjnym kraju. Będziemy szukać nowych możliwości rozwoju naszego wspólnego portalu. Zbieranie informacji, wskazówek oraz innych elementów życia w jednym miejscu pozwoli i ułatwi byt w nowym państwie. Współpracujemy już z wieloma osobami, w tym z Damianem Golcem i Michałem Majewskim autorami zdjęć znajdujących się na stronach portalu. Zapraszamy wszystkich do współpracy z redakcją naszego portalu informacyjnego. Dziękujemy. redakcja Polacy w Skandynawii

Aktualne i rzetelne informacje znajdą Państwa na łamach naszego serwisu Wirtualna Szwecja. Forum dyskusyjne, ogłoszenia oraz wszystko to co związane jest z życiem w Szwecji. Praca w Szwecji, życie w Szwecji, turystyka w Szwecji, pomoc w Szwecji to główne zagadnienia zawarte na łamach serwisu.

Zapraszamy do lektury!

WirtualnaSzwecja.pl
Portal Informacyjny dla Polaków w Szwecji
info@wirtualnaskandynawia.pl

O nas

  • Kontakt
  • Pliki „cookies”
  • Redakcja
  • Regulamin
©2022 Wirtualna Szwecja Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa do powielania, używania i publikacji zawartości strony internetowej WirtualnaSzwecja.pl podlegają przepisom ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. ( Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.). Wszystkie znaki towarowe zostały użyte tylko w celach informacyjnych i należą do ich właścicieli. Właściciel domeny WirtualnaSzwecja.pl oraz administratorzy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za treści umieszczone przez użytkowników w serwisie, w tym za treści zamieszczone w postaci ogłoszeń, zdjęć, artykułów, postów.